iPhone – Plattform För Massorna?
Konventionell visdom är att iPhone-användare är en gadget-älskande, tekniskt kunnig och välmående gäng. Faktum är att resultat från en kvantitativ studie av US 2G iPhone US-användare som genomfördes av Rubicon i mars 2008 avslöjade att de förra har en genomsnittlig årlig hushållsinkomst på $ 67 000 som är ungefär 40% högre än den amerikanska medianen. Så när comScore rapporterade att den snabbaste tillväxten av 3G-iPhone-försäljningen i USA under sommarmånaderna kom från hushåll som tjänar mindre än medianinkomsten, det fick min uppmärksamhet. Som den bifogade tabellen visar ökade ägandet av 3G-iPhone 48% från 1 juni till slutet av augusti bland hushåll som tjänar mellan 25 000 och 50 000 USD per år, jämfört med 21% totalt. Användningen av mobilwebbläsare ökade med 4,9% bland konsumenter med lägre inkomster, jämfört med 2,7% totalt, och deras mobila musiklyssning ökade med 4,7%, jämfört med en total nedgång på 0,3%. Faktum är att inkomstsegmentet som visar den näst högsta tillväxten (46%) av ägarskapet är inkomstkategorin $ 50 000 till $ 75 000 – ett segment som inte ligger långt ifrån medianinkomsten.
Vad ger? En förklaring är att hushållen med lägre inkomster överger sin uppringda Internet-åtkomst och vänder sig till iPhone för alla deras bredbandsbehov. Enligt en färsk rapport från Pew Internet & American Life Project anger 35% av uppringda Internetanvändare priset som den främsta anledningen till att inte uppgradera till bredband. Så många som 54% av uppringningsanvändarna är i hushållets inkomstsegment mellan 20 000 och 75 000 dollar – ett mogen mål för prisvärd bredband. Med tanke på att fjärranslutning till Internet i genomsnitt kostar ~ 20 dollar per månad, verkar det rimligt att folk hellre vill betala ytterligare 10 dollar i datakostnader för 3G iPhone och få mobilt bredband förutom en telefon och en musikspelare.
Den intressanta frågan är om detta segment av befolkningen skulle vara mottagligt för 3G-bredbandserbjudanden från mobiloperatörer som subventionerar bärbara datorer eller netbooks. Om priset är rimligt, säg mindre än 30 dollar i månaden, är det möjligt att dessa låginkomsthushåll kommer att anta sådana erbjudanden som ett sätt att få tillgång till bredband. Den andra öppna frågan är om abonnenterna avbryter sina bredbandstjänster och registrerar sig för 3G-iPhone som ett sätt att minska sina månatliga kostnader. Jag tvivlar på detta men det är värt att undersöka det särskilt när amerikanska teleoperatörer rapporterar kraftiga avmattningar i antalet hushåll som lägger till bredbandslinjer för hemmet. Verizon rapporterade att det förlorade 96 000 DSL-abonnenter under det senaste kvartalet utöver de 133 000 som den förlorade under föregående kvartal.