Skip to content

Viktiga Internetstatistik Att Veta 2022 (inklusive mobil)

Varje år växer internet, men 2020 var ett speciellt år. Coronavirus-pandemin skickade alla hem och tvingade oss att förlita oss på digital teknik mer än vi någonsin haft tidigare. Sociala medier, videoplattformar, e-handel och sökning såg allt ökad användning. Den stora frågan som alla ställer är: kommer detta att fortsätta?

Det är troligt att några av de trender som uppstod 2020 kommer att avta, men många fler kommer att hålla fast. För att få en tydligare bild, här är all den mest relevanta statistiken om internet 2022.

2022 Allmän internetanvändningsstatistik

  • Med en nuvarande världsomspännande befolkning på 7,8 miljarder har cirka 4,93 miljarder människor tillgång till och använder internet ofta. Det betyder att 63,2% av världens befolkning använder internet.
  • Från år 2000 till 2020 ökade användningen av internet med 1 266%.
  • År 2022 fortsätter Asien att stå för majoriteten av internetanvändarna. 2 555 636 255 människor i Asien är online, vilket utgör 51,8% av den globala internetpopulationen.
  • 90,3% av Nordamerika och 87,2% av Europa har tillgång till och använder internet dagligen. Detta är de två regionerna i världen med de högsta inträngningshastigheterna på internet.
  •  Det Mellanöstern har sett en ökning 5227% i Internetanvändning sedan 2000.
  • Det finns för närvarande 370,7 miljoner registrerade domännamn i världen.
  • 34,5% av alla webbplatser använder WordPress som sitt innehållshanteringssystem.
  • Det är över 127 miljoner webbplatser.
  • År 2022 skickas 306 miljarder e-postmeddelanden per dag. År 2022 förväntas detta antal öka till 333,2 miljarder e-postmeddelanden som skickas och tas emot per dag.
  • Varje minut genererar amerikaner 3 138 420 GB internettrafik.

De vanligaste domännamnstilläggen är:

  • .med
  • .netto
  • .org
  • .co
  • .us

Allt detta görs enklare och enklare varje dag genom service av bra mobilt bredband

2022 Statistik för internettrafik

  • År 2020 genomfördes 50,3% av all trafik över hela världen på mobilenheter . Detta dopp jämfört med året innan kan bero på det ökade beroendet av stationära enheter under Coronavirus-pandemin eller en del av en större trend. Mest tyder på att mobilen kommer att bosätta sig någonstans nära 50 procent av all trafik.
  • 2009 var bara 0,7% av internettrafiken över hela världen från mobila enheter.
  • 63,38% av de som surfar på internet använder Google Chrome som sin primära webbläsare.
  • 19,25% av de som surfar på internet använder Safari för att göra det.
  • 3,77% av internetanvändarna väljer Firefox som sin huvudsakliga webbläsare.

De tio mest besökta webbplatserna på webben 2020 var:

  1.  Google
  2.  YouTube
  3.  Tmall
  4.  Baidu
  5.  QQ
  6.  Sohu
  7.  Facebook
  8.  Taobao
  9.  Amazon
  10.  Jd.com

Jämfört med 2019 förblev Google och YouTube i samma position, men Facebook föll från 4 till 7 efter att ha fallit från 3 till 4 året innan. De kommande fyra platserna på listan är alla kinesiska webbplatser, en indikator på den fortsatta tillväxten i Kinas internetanvändning.

Amazon.com hoppade in bland topp tio för första gången förra året. E-handelsjätten har vuxit snabbt, men det råder ingen tvekan om att den fick en boost från all extra online-shopping som har hänt under pandemin.

  • 6,7 miljoner människor bloggar på populära bloggsidor som Tumblr, Blogger och mer.
  • Blogger är den största bloggplattformen med över 46 miljoner aktiva användare varje månad. Majoriteten av bloggare är kvinnor.
  • För närvarande finns det mer än 2 miljarder webbplatser online .

Varje sekund som en kund måste vänta med att ladda en webbsida ökar sannolikheten för att klicka ut. Forskning visar att när laddningstiderna går från 1 sekund till 3 sekunder ökar sannolikheten för att detta inträffar med 32%. Om det tar 10 sekunder att ladda en sida ökar den till 123%.

  • Medelhastigheten för webbplatser i alla branscher i USA är 5-6 sekunder. Ändå är den bästa metoden enligt Google 3 sekunder.
  • Mer än 1,5 miljoner låtar strömmas på Spotify varje minut.

Statistik för sociala medier

De mest populära sociala mediekanalerna i världen är:

  • Facebook: 2,7 miljarder aktiva användare
  • YouTube: 2 miljarder
  • Facebook Messenger: 1,3 miljarder aktiva användare
  • Instagram: 1,158 miljarder aktiva användare
  • LinkedIn: 766 miljoner aktiva användare
  • TikTok: 689 miljoner
  • Twitter: 330 miljoner aktiva användare (ned från 335 miljoner i
  • Snapchat: 294 miljoner aktiva användare

  • År 2022 finns det 3,96 miljarder användare av sociala medier runt om i världen.

  • Facebook är den sjunde mest besökta webbplatsen i världen.
  • YouTube är den främsta nedladdade appen globalt 2022.
  • 68% av amerikanerna använder Facebook som sin främsta sociala mediekanal, följt av 35% som använder Instagram, 29% använder Pinterest och 24% på Twitter.
  •  Endast 35% av personerna som använder Facebook är under 25 år.
  • 66% av de månatliga aktiva användarna på Facebook kommer tillbaka till plattformen varje dag . 74% av amerikanska användare finns också på plattformen dagligen.
  • Den genomsnittliga amerikanen använder Facebook i nästan 1 timme (58 minuter) varje dag .
  • Den genomsnittliga sessionstiden på Facebook är mellan 10 och 12 minuter.
  • 88% av Facebook-trafiken kommer från mobila enheter som använder Facebook-mobilapplikationen.
  • Facebook är inte bara för att ansluta till vänner och familj eller använda Messenger. Faktum är att 78% av användarna har använt plattformen för att hitta nya produkter och tjänster . Facebook är den mest populära marknadsföringsplattformen för alla sociala mediekanaler för B2B- och B2C-företag.
  • 80% av personerna som använder Instagram är utanför USA.
  • 34% av användarna är Instagram i generationskategorin “Millennial” .
  • 25% av smarttelefonanvändarna har Instagram-appen installerad på sin enhet.
  • 22% av Instagram-kontona loggar in varje dag .
  • 38% av alla Instagram-användare kommer att kontrollera deras applikation mer än en gång per dag.
  • På en enda dag på Instagram “gillades” 4,2 miljarder bilder. För att lägga till det finns det nästan 100 miljoner nya bilder / inlägg som skapas på Instagram varje dag, och 400 miljoner fler artiklar publiceras. Användningen av berättelser har ökat med 100 miljoner inlägg sedan 2017.
  • Varje minut publiceras 79 740 inlägg på Tumblr, 176 220 samtal görs på Skype, 473 400 tweets skickas på Twitter och 2 083 333 snaps skickas på Snapchat.

Videostatistik

Det finns dussintals strömmande plattformar över hela världen. De mest populära videostreamingsplattformarna är:

  • YouTube: 1,8 miljarder unika besökare varje månad
  • Netflix: 150 miljoner unika besökare varje månad
  • Vimeo: 130 miljoner unika besökare varje månad
  • Yahoo! Skärm: 125 miljoner unika besökare varje månad
  • DailyMotion: 100 miljoner unika besökare varje månad
  • Hulu: 75 miljoner unika besökare varje månad

Här är lite statistik om videostreaming:

  • 45% av människorna globalt tittar på en timmes eller mer videoinnehåll online varje dag.
  • 50% av människorna mellan 18 och 34 år skulle tappa sin nuvarande uppgift att titta på en ny YouTube-video från en kanal de prenumererar på.
  • 40% av Millennials rapporterar att de litar på YouTube för innehåll av hög kvalitet. 60% av dem uppgav att videor på plattformen hade påverkat deras personlighet och världsbild.
  • Video är en integrerad del av köpresan för konsumenter i den moderna världen. 50% av människorna på internet tittar på videor och produktdemos innan de köper något.
  • Videor som går längre än två minuter tenderar att se en betydande nedgång i användarnas retention. Men om någon tittar på mer än sex minuter av din video, kommer de sannolikt att stanna hela tiden.
  • Bara de senaste åren har mobilvideobaserad annonsering ökat med 95%.
  • Mer än 50% av innehållet som konsumeras på YouTube ses via mobila enheter och YouTubes mobilapplikation.
  • 90% av videovisningarna på Twitter sker via deras mobilapp.

Sökstatistik

Google står för 87,96% av den globala sökmotormarknaden. Resten är uppdelad mellan Bing, Ask och DuckDuckGo. För marknadsandelar för mobila sökmotorer dominerar Google.com igen med 93,2% av användningen över hela världen.

De tio mest populära sökorden 2020 var betydligt annorlunda än de från 2019. Det är vettigt, eftersom 2020 var ett år som ingen annan. Dessa var de mest populära söktermerna under 2019. (sorterade efter månatliga sökningar):

  • Väder – 24,4 miljoner
  • Kartor – 20,4 miljoner
  • Översätt – 18,3 miljoner
  • Miniräknare – 16,2 miljoner
  • YouTube till MP3 – 13,7 miljoner
  • Hastighetstest – 12,6 miljoner
  • Nyheter – 8,25 miljoner
  • Tesaurus – 6,7 miljoner
  • Powerball – 5,7 miljoner
  • Donald Trump – 5,6 miljoner

De mest populära sökorden 2020 var:

Som du ser var pandemin och verktygen vi kan använda för att anpassa sig till den högst uppe i människors hjärnor under det senaste året.

  • Google bearbetar över 3,5 miljarder sökningar varje dag. Det är 1,2 biljoner sökningar varje år och 40 000 varje sekund.
  • 1999 tog Googles sökrobotar en hel månad för att indexera 50 miljoner webbplatser. År 2012 utförde de samma uppgift på under 60 sekunder.

E-handelsstatistik

  • År 2018 omsatte global e-handel (onlinebutik) 653 miljarder amerikanska dollar.
  • 96% av amerikanerna handlar med webbutiker minst en gång per år.

  • År 2022 svarar mobil e-handel nu för 72,9% av alla onlineköp , totalt 3,56 biljoner dollar.
  • För närvarande spenderas 1 av 4 dollar av e-handelns utgifter på mobila enheter . Leksaker och hobbyer var de främsta varukategorierna för inköp. Den andra var videospel, konsoler och tillbehör.

E-handelsförsäljningen är störst under semestern och helgdagarna (lördag, söndag). Enligt den senaste studien är Cyber ​​Monday den mest populära dagen för e-handelsförsäljning, totalt 7,8 miljarder dollar bara 2018. Black Friday producerade 5,9 miljarder e-handel under 2018.

Helgperioden 2020 var ett bra år för e-handelsföretag, utan tvekan på grund av pandemin. Fler människor valde att handla hemifrån än någonsin tidigare. Försäljningen av e-handel runt semestern har ökat i flera år. Det blir intressant att se om den tillväxt som upplevs 2020 upprepar sig 2022.

Miljarder människor runt om i världen använder e-handel. Här är de bästa länderna för e-handelsanvändare:

  • Kina: 1,03 miljarder människor handlar online
  • USA: 259 miljoner människor handlar online
  • Brasilien: 119 miljoner människor handlar online
  • Tyskland: 64 miljoner människor handlar online
  • Mexiko: 60 miljoner människor handlar online
  • Storbritannien: 53 miljoner människor handlar online

Trots att de är ledande för de totala e-handelsanvändarna är den genomsnittliga intäkten som produceras per användare i Kina bara $ 634. I USA är den genomsnittliga intäkten per e-handelsanvändare 1 952 dollar.

När det gäller det genomsnittliga ordervärdet för online-shopping (globalt) är desktop vinnaren. Skrivbordsköp online genomsnitt 179,98 $. Onlinebeställningar via surfplattor är i genomsnitt 87 $. Smartphones och mobila enheter har ett genomsnittligt ordervärde på $ 79,33.

Amazon är den främsta e-handeln i USA och står för 49,1% av all online-shopping. Nästa är eBay med 6,6%, följt av Apple, Walmart, The Home Depot och Best Buy.

Slutsats

Internet och teknik förändras ständigt. Var noga med att kolla igen för mer eftersom vi fortsätter att uppdatera den här ultimata listan över internetstatistik. Använd gärna dem i ditt skrivande, bloggar, webbplatser och mer.